Derfor får du tømmermænd

toemmermaend

Av, av, av! Det føles, som om nogen slår dig i hovedet med en hammer. Din mund er mere tør en Sahara og maven rumler, så du er nødsaget til at ligge magtesløs i fosterstilling. Vi kender det alle sammen. De voldsomme tømmermænd er flyttet ind i kroppen, og det er ikke just behagelige gæster. Om et par dage vil en stor del af verdenens befolkning kunne nikke genkendende til denne ubehagelige tilstand, når de sidste raketter og champagnepropper er sprunget, og det nye år er sat i gang.

Som i de fleste andre steder i verden vælger vi danskere at fejre klokkeslaget til det nye år med god mad og ikke mindst en flodbølge af alkohol. Champagne, rom, gin, vin, øl og meget mere. Det er en fantastisk menu, når man skal have en festlig aften, men en ligeså forfærdelig kombination, når man vågner dagen derpå. Vi ved, at de store mængder alkohol gør nytårsdag til et sandt helvede, men alligevel hælder vi den berusende væske i kroppen, som om der ikke er noget, der hedder ”i morgen”. Men det er der, og det bliver vi i den grad mindet om, når vi slår øjnene op. Men hvad sker der egentlig med kroppen, når vi indtager alkohol, og kan man gøre noget for at forhindre de voldsomme eftervirkninger? Det findes der rigtig mange holdninger til, og nogen er mere valide end andre. En ting er sikker – vores krop trænger til salt. For de fleste er pizza og burger løsningen, men det hjælper sjældent til at få det bedre. Derfor kan man overveje et sundere alternativ, når man skal have noget fast føde indenbords dagen efter.

Det sker der med kroppen

Din krop skriger efter at blive skånet for dit enorme alkoholindtag nytårsaften, for den har det ikke nemt dagen efter. Det skyldes, at alkoholen blandt andet medfører væskemangel, lavt blodsukker og forgiftning af de stoffer, som svømmer rundt i alkoholen. Du kender nok følelsen af at pendle mellem festen og toilettet, fordi du er tissetrængende. Det sker, fordi alkohol er vanddrivende, og når alt den væske forlader kroppen uden der kommer noget nyt ind, så resulterer det i et markant væsketab. Dagen derpå kæmper de fleste især med en voldsom hovedpine, der skyldes dehydreringen, hvorved hjernen skrumper og giver store smerter. Dehydreringen gør desuden, at kroppen har sværere ved at nedbryde de affaldsstoffer, som kroppen er blevet proppet med. Også maven er et udsat område. Det skyldes, at alkoholen danner mavesyre, hvilket kan forårsage maveonde og kvalme.

Hvordan undgår man tømmermænd?

Der er desværre ikke en komplet opskrift på, hvordan man helt undgår tømmermænd. Nogen er mere ramt efter en våd tur i byen end andre, men overordnet set kan de fleste mærke, at kroppen er ved at falde sammen. Der er dog et par råd, man med fordel kan følge, hvis man vil mindske de fysiske smerter efter en ordentlig brandert.

Drik vand løbende

Som nævnt bliver kroppen udsat for en voldsom dehydrering under alkoholindtag, og derfor handler det om at holde væskebalancen ved lige. Det kan man gøre ved at drikke vand mellem genstandene, og samtidig er et par store glas vand inden sengetid en god idé, så kroppen har noget at arbejde med i løbet af natten.

Bland ikke alkohol

Det kan være svært at holde sig til en enkelt form for alkohol, når baren bugner af forskellige lækre drinks. Men din krop vil ønske, at du holder dig til en bestemt type, da den dermed ikke skal i gang med at nedbryde flere forskellige stoffer.

Drik lys alkohol

Spiritus som vodka, gin, hvidvin giver mildere tømmermænd end eksempelvis rom, whisky og rødvin. Det skyldes, at de mørke typer spiritus indeholder flere stoffer som eksempelvis methanol.

Tag et par piller

I mange tilfælde kan det dulme smerterne, hvis man inden sengetid snupper et par smertestillende piller sammen med noget vand. Du slipper sikkert ikke helt for et tungt hoved, men graden af smerte kan mindskes på denne måde.

Til sidst er der bare at sige godt nytår og skål – med måde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>